In de bergen - Reisverslag uit Alishan, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu In de bergen - Reisverslag uit Alishan, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu

In de bergen

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Yasmin en Mickey

16 Mei 2016 | Taiwan, Alishan

Onze laatste nacht in Taiwan... We verblijven nu in een luxe spa resort in Sanxia, in de bergen ten zuiden van Taoyuan en Taipei. Gisteren zijn we hier aangekomen, na een reis van 5 uur inclusief tussenstop. Na een korte hike op de berg die bij het resort hoort en een uitgebreid buffet-diner, hebben we tot 23:30 uur heerlijk gedobberd in het hot spring complex.

De dagen hiervoor hebben we doorgebracht in de buurt van Alishan, in een bed & breakfast tussen de theeplantages op een hoogte van circa 1400 meter. Een prachtige plek en met 20-25 graden Celsius qua temperatuur een stuk aangenamer dan de rest van Taiwan. 's Morgens was het steevast zonnig, rond 12:00 uur kwam de bewolking binnenzetten en een paar uur later barstten hevige regenbuien los, die dan meestal ook wel weer oplosten.

Donderdag hadden we vanuit Dashu eerst nog het 'gemiste' deel van Fo Guang Shan bezocht: een zeer luxe, uitgebreid memorial en educatiecentrum met exposities, restaurants, winkels, etc. Veel pracht en praal in het kader van het Boeddhisme. Mijn beeld van de sobere monniken die met de bedelnap langs de deuren gaan is nu wel bijgesteld. ;-)
Vervolgens door naar Alishan National Scenic Area in de bergen (circa 2 uur rijden). We werden hartelijk ontvangen in de B&B met een soort Taiwanese 'high tea' en later een traditionele maaltijd.

Na een vroeg ontbijt zijn we vrijdag naar het 'echte' Alishan getogen. In een uur hebben we de 25 kilometer over een spectaculaire bergweg afgelegd, achter een colonne van touringcars aan. Van de parkeerplaats naar het treinstationnetje en met een bergtreintje nog wat verder omhoog naar circa 2300 meter. We hebben gewandeld door een prachtig 'natuurpark' met o.a. cipressen van 600 tot 2000 jaar oud. Gelukkig waren er rustige alternatieve trails aangelegd, waardoor we de luidruchtige meute wat konden ontwijken. De ijle lucht was goed merkbaar, vooral bij het klimmen. Op een gegeven moment liepen we door de wolken en rond 14:00 uur barstte een enorme regenbui los. We dachten even dat we zo met z'n allen van de berg zouden afspoelen. Gelukkig konden we schuilen in een mini-museum en een tempel. Niet ver daarvandaan was het andere spoorlijntje waarmee we weer terug naar beneden gingen.

Zaterdag begon weer zonnig. 's Morgens hebben we een korte -maar pittige- wandeling in de buurt gemaakt, door een bamboebos langs een riviertje met kleine watervallen. 's Middags zijn we naar het nabijgelegen Fenchihu geweest, een plaatsje met een mooi treinstation en een traditionele 'old street'. Inmiddels regende het weer, maar dat was niet zo'n punt want we waren inmiddels alle vier voorzien van een paraplu.

Zondag dus van Alishan naar Sanxia en vandaag hebben we Yingge bezocht. Deze plaats staat bekend om het keramiek dat hier wordt gemaakt, van theeservies tot dakpannen. Ooit stond Yingge wereldwijd op de derde plaats als keramiekproducent. We hebben het Ceramics Museum bezocht, met uitgebreide exposities van degelijk arboriginal-pottenbakkerswerk tot moderne keramische kunst. Aansluitend in de 'old street' de diverse aardewerk-winkeltjes bezocht. Potten, koppen, schalen, vazen waar je maar kijkt, van spotgoedkoop tot onbetaalbaar.

We zijn nu terug in het resort en bereiden ons mentaal voor op de terugreis, wat vooral mij altijd weer zwaar valt. Morgen zullen we Sue weer ontmoeten, die een vrije dag heeft genomen en plannen heeft om ons opnieuw in de watten te leggen. Tot gauw allemaal!

• 16 Mei 2016 - 14:02

Fam. Van Der Velde:

Wat hebben jullie toch veel gezien en gedaan! Wat een herinneringen, mooi hoor!
    Met Amy gaat het prima, we hebben haar al wat opgepoetst ter ere van jullie thuiskomst, ze was her en der in wat moddersloten gesprongen, samen met Max. Bij Amy zag je het niet zo goed, maar bij Max dus wel. Dan maar gezellig samen buiten badderen en schoonmaken.
    Alvast een goede terugreis gewenst en een behouden thuiskomst,
    groeten en een (schoon) pootje van Amy

• 16 Mei 2016 - 17:14

Gemma:

Wat hebben jullie weer veel gedaan en gezien. Jaloersmakende foto's ook...
    Ik wens jullie een fijne terugreis, hopelijk is de shock niet te groot om weer in ons (momenteel koude) kikkerlandje terug te komen. Veel liefs!

• 16 Mei 2016 - 19:18

Anke:

Wat een prachtige foto's weer en wat een indrukwekkende reis hebben jullie gemaakt!
    Goede reis terug! Liefs

• 16 Mei 2016 - 19:39

Van Uit Wezep:

Ook dit reisverslag is weer de moeite waard om te lezen. Bovendien weer mooie foto's.Helaas is dit de laatste keer, dat we een reisverslag krijgen vanuit Taiwan. Wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt. Nu dan weer de terugreis. Wij wensen jullie een goede en fijne vlucht en een goede thuiskomst toe! Wij houden Schiphol in de gaten.