Waterdierendag - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu Waterdierendag - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu

Waterdierendag

Door: René

Blijf op de hoogte en volg Yasmin en Mickey

02 Maart 2011 | Taiwan, Taipei

Vandaag eens een update van René; kan Elly het SeaLife-kwartetspelletje met Mickey spelen. Ik hoor Mickey zich verontschuldigen omdat hij steeds wint van Elly... Na vandaag kent hij alle zeedieren uit zijn hoofd. ;-)

Gisteravond hebben we gegeten bij een mooi Marokkaans/ Arabisch restaurant op loopafstand hier vandaan. Yasmin & Mickey hebben weer heel goed gegeten en liepen blij met de armen over elkaars schouders naar ons huisje toe. Ze hebben enige tijd geleden een geheime club in het leven geroepen waarvan zelfs wij de naam niet mogen weten. De club telt twee (geheime) leden.

Vanochtend was het spannend om te zien wat voor weer het zou zijn. Vannacht was het flink gaan waaien en er was bewolking en regen voorspeld. Toen we wakker werden was het echter licht bewolkt en zonnig! Af en toe voelden we lichte regendruppels die door de harde wind vanuit de bergen werden meegevoerd, maar echt regenen deed het gelukkig niet. De hele dag is het droog gebleven bij een perfecte temperatuur van circa 23oC.

Na ons ontbijt van warme rijst, ei met tomaten, warme kool, geroosterd wit brood met jam, etc. hebben we nog even in en buiten de ‘Swan Lake Villa’ doorgebracht.
Naast ons terras pikte een zwarte zwaan voer uit een bakje en liet de korrels vervolgens los in het water om de toegesnelde vissenvriendjes te voeren. Onze theorie is dat het belang van de zwaan lag in het voorkomen dat zijn poten zouden worden opgegeten door de grote vissen als ze geen voer van de zwaan zouden krijgen. We konden geen andere reden bedenken; of zouden er dan toch nog gewoon aardige wezens op deze aardbol bestaan?
Binnen hebben we via YouTube nog even naar "Mee met me" van aanstormend talent Monsif geluisterd. Errrug grappig. Min & Mik kennen de tekst al uit hun hoofd.

Vroeg in de middag waren we bij het National Museum of Marine Biology & Aquarium op kleine afstand hier vandaan. We hebben nog nooit zulke mooie zee-aquaria gezien!
Zeesterren, zeeslakken, zeekomkommers, leeuwvissen, anemoonvissen (Nemo’s), roggen, reuzenmanta’s, haaien, you name it. Aquaria van 5-15 meter hoog met voetgangerstunnels die er doorheen liepen; zee-aquaria die we elders hebben gezien vallen in het niet.
Ongelooflijk hoe mooi dit is opgezet. En dit alles thema-gewijs: koraal & koraalvissen (met levend koraal van wel 5 meter hoog), diepzee en poolzee.
Helaas hebben we niet veel kunnen fotograferen, omdat er bij de vissen niet mocht worden geflitst. Wel hebben we veel gefilmd. Zie voor een indruk de bijgevoegde video met de pinguïns die het echt naar hun zin leken te hebben!

Teruggekomen in ons huisje zijn we gaan chillen: chips voor Yasmin & Mickey, rijstwijn voor Elly & René. Toen nog licht gegeten met broodjes bapau, broodjes hotdog en soep.
We realiseren ons dat we volgende week woensdag al weer op school en ons werk zullen zijn. En dat de thermometer dan geen 23oC zal laten zien, maar eerder 6oC. Dus proberen we nog optimaal te genieten van dit alles hier.

YASMIN:

We zijn vandaag naar een aquarium geweest. We hebben veel vissen gezien. We hebben ook een walvishaai gezien. En een octopus. En op het laatst hebben we heel veel pinguïns gezien. Dat was cool hoe die pinguins zo snel zwemmen.
En daarna hebben we thuis chips gegeten. Lekker! Ik vond het een leuke dag. Mama had bij de supermarkt allemaal lekkere dingen gehaald. Mama heeft chips gehaald en hotdogs en bapau-broodjes en als laatste drinken. Mickey en ik hebben een hotdog gegeten en mama en papa hebben een bapau broodje op.

Groetjes, Yasmin ;-)

MICKEY:

Ik mis je, Rico. En ik zie ernaar uit om weer met je te kunnen spelen.
De reuzenmanta's waren super-cool vandaag. En de walvishaai moest je zien; die was zooooo groot!

Groetjes, Mickey

ELLY:

Ik kan het toch niet laten...
De aquaria zijn inderdaad fantastisch, met zeer realistische belichting. Hierdoor lijkt het alsof je zelf tussen de vissen zwemt. Het effect is zeer vergelijkbaar met diepzeeduiken in kristalhelder water op een zonnige, windstille dag.
Wat ook mooi was: een uitgebreide expositie over het ontstaan van de aarde, inclusief megagrote 3D-beelden van hoe de onderwaterwereld er toen zou hebben uitgezien. We hebben iets nieuws geleerd: dat de walvissen niet direct uit zeedieren, maar uit - een beetje hertachtige - landdieren van 60 miljoen jaar geleden zijn geëvolueerd. Wie wist dit?

• 02 Maart 2011 - 15:09

Lily:

Prachtig ja, die aquaria, heel groot zoals je ze beschrijft. Dan ben je echt in een andere wereld. Ik ben in Australia bij aquaria geweest, vond ik ook indrukwekkend. Ik vind de pinguins ook zo mooi als ze zwemmen, Yasmin, dan zijn ze ineens heel soepel en snel. Jullie worden allemaal lekker verwend. Helemaal goed! Hier schijnt de zon vandaag ook. Wel heel koud, maar een mooie dag. Liefs, Lily

• 02 Maart 2011 - 18:59

Jasper:

Mickey, ik mis jou ook hoor en ik wil ook wel weer samen met jou spelen. Ik hoop dat je het daar leuk had in het aquarium. Wij zijn ook een keer bij een "onder doorloop" aquarium geweest maar dat was in Amerika.
    Tot gauw, van Jasper

• 02 Maart 2011 - 19:18

Annelore:

Hoi Yasmin , cool hoor zo,n aquarium en wat een mooie gouden leeuw die Walvissen leken net echt of waren ze ook echt ? En wat een leuke video zeg en grappig hahahaha!
    Vanmiddag heb ik nog met Anne gespeeld ,we hebben geskeelerd en veel gelachen en Anne mist je ook. Ik moet nu stoppen van mijn moeder want ik moet naar bed, BAH!!!!!!!!!