Weekendje Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu Weekendje Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu

Weekendje Taipei

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Yasmin en Mickey

20 Februari 2011 | Taiwan, Taipei

Hallo allemaal,

Wat leuk dat jullie onze reis volgen!

Het is onze tweede dag in Taipei en we hebben al heel wat meegemaakt. Dus tijd voor een update.

Gisteren lang doorgeslapen en het ontbijt gemist. Maar wat erger was: Yasmin had nog steeds koorts. Heel sneu. We hebben haar maar zo lang mogelijk in bed laten liggen.
Om 2 uur moesten we wel in de benen komen, want er wachtte ons een spannend programma. Een uur later werden we namelijk verwacht bij het Jonah House van Cathwel voor een rondleiding en een ontmoeting met Mickey's geboortefamilie. Verzetten lukte niet meer (wel geprobeerd), dus wij in de taxi naar het Shenkeng district, ten zuidoosten van Taipei.

We werden allerhartelijkst ontvangen door Cecilia, de maatschappelijk werkster die destijds de geboortemoeders van zowel Yasmin als Mickey had begeleid. Omdat het nog even duurde voor de familie er was, konden we het eerst nog even hebben over het report van Yasmin. We zijn een paar nieuwe dingen te weten gekomen, onder andere dat zij een aboriginal-achtergrond heeft. Dat vermoeden had ik sinds we deze reis voorbereidden en ik foto's van Taiwanese aboriginals zag. Nu werd dat vermoeden dus bevestigd. Yasmin is met hele oude wortels met dit eiland verbonden. Van Cecilia kreeg ze vervolgens twee speciale cadeau's: een 3-delige boekenserie over de aboriginals en een handgemaakt aboriginal-nektasje.

Even na half 4 arriveerde de geboortefamilie van Mickey: zijn geboortemoeder, haar moeder en zus, plus een oom en tante. Het was een heel bijzonder en emotioneel weerzien. Net als 5,5 jaar geleden werd Mickey overladen met cadeautjes, allemaal voorzien van zijn naam en met een speciale betekenis. Zijn geboortemoeder had sommige dingen al gemaakt of laten maken rond zijn eerste verjaardag en dus al die tijd voor hem bewaard: een ketting met bewerkte lederen hangers, bijzondere ansichtkaarten, gekalligraveerde posters. En er waren gegraveerde keramieken potten, een glazen konijn (2 weken geleden is het Chinese jaar van het Konijn begonnen), bonbons en Chinese thee. We mogen voor de terugreis wel een extra koffer aanschaffen. ;-)
Mickey liet het aanvankelijk geinteresseerd, maar van een afstandje en veilig bij ons op schoot, over zich heen komen. Na een tijdje wilde hij wel handen vasthouden, dingen vragen en laten zien. Hij vond het uiteraard prachtig om in het middelpunt van de belangstelling te staan.
We hebben wat dingen over Mickey kunnen vertellen. Het grappige was dat met name de oma veel van zijn gedrag en karakter herkende in haar dochter. Ze blijken bijvoorbeeld allebei van dansen en van Michael Jackson te houden. Verder hebben we nog een paar nieuwe dingen over de familie gehoord. Het was hartverwarmend om te ervaren dat ze ons vooral met heel veel dankbaarheid benaderden.
Over en weer is er gefilmd en zijn er veel foto's gemaakt. We kiezen ervoor om deze beelden voor onszelf te houden en hier niet te plaatsen.

Mickey:
"Ik voelde me helemaal blij van binnen. Wat leuk dat ik mijn biologische familie heb gezien. Eerst was ik verlegen, maar later heb ik bij ze op schoot gezeten en mijn capoeira-kunsten laten zien. Ze waren heel lief voor mij en ik kreeg allemaal cadeautjes."
----------

Rond 5 uur zijn we, mede gezien de toestand van Yasmin, vertrokken. Met Cecilia hebben we afgesproken om maandagochtend terug te komen voor de rondleiding door het tehuis en een poging om meer over Yasmin's achtergrond te weten te komen.

Na dit spannende gebeuren en vanwege de jetlag waren we vannacht allemaal van slag. Veel gespookt dus. Yasmin knapte gelukkig wel wat op, dankzij de bij een Chinese apotheek bemachtigde zetpillen.
Vandaag was er dan ook gelegenheid voor een paar toeristische highlights. Als eerste gingen we vanmorgen naar de indrukwekkende Lungshan Temple, die nog helemaal was versierd vanwege het Chinese Nieuwjaar. Konijnen en andere dieren alom! De druilerige regen gaf een apart effect aan de wierook en het gechant.
Daarna naar het Chiang Kaishek Memorial, dat helaas net deze week bleek te zijn gesloten vanwege een renovatie. Wel mooi om - door de plassen - over het grote plein met de statige gebouwen te wandelen. De kinderen gaven zich over aan hun favoriete plein-bezigheid: achter de duiven aanrennen. En dan vinden ze het later gek dat ze natte sokken hebben. ;-)
Vervolgens was het tijd voor pauze in een theesalon. Het laatste uitstapje betrof een bezoek aan de zeer uitgebreide Chinese Handicraft Market, alwaar we een paar souvenirs insloegen.
Zeker voor Yasmin was het toen even genoeg. Dus terug naar onze fijne familiekamer in het Han She Hotel voor een middagpauze. Die zit er nu wel zo'n beetje op. We gaan straks dus aan het avondprogramma beginnen.

Yasmin:
"Gelukkig voelde ik me vandaag wat beter, want ik baal er echt van als ik ziek ben. De tempel vond ik erg mooi. En ik heb een donkerrood Taiwanees vestje gekocht."

• 20 Februari 2011 - 10:04

Beterschap Yasmin:

Beterschap meid! Ik hoop dat je snel weer opknapt zodat je volop kan genieten van jullie mooie reis! Leuk dat jullie in Cathwel zijn geweest. Ik krijg spontaan weer kriebels ervan. En jullie mogen nog een keer terug ook! Veel plezier.Zo te zien hebben jullie al wat kunnen bezichtigen in Taipei!

Tot de volgende keer

Groetjes Debby (mamma van Naomi uit Cathwel)

• 20 Februari 2011 - 11:23

Noor En Nathan:

Lieve familie,
    Byzonder hoor om jullie op deze speciale reis te kunnen volgen... ik kan maar moeilijk woorden vinden voor wat dit allemaal betekent..ik wens jullie nog veel fijne dagen...lieve groeten voor jullie alle4. He yasmisn, pas goed op Bullebak! Mickey, hebben ze gezien hoe goed je kan dansen? Dikke kus Noor.
    Hee mickey en yasmin wat zijn jullie verweg ! zekre wel erg lang in het vliegtuig gezeten.
    Groetjes Nathan ")

• 20 Februari 2011 - 11:26

Jan (demandiealles..:

Hallo vrienden,

Wat een mooi verslag. Ga jullie volgen! En we duimen voor mooi weer.

Gr uit Hengelo

• 20 Februari 2011 - 11:59

Pieter,Judith&Jorik:

Lieve allemaal,
    wat fijn om jullie op zo'n afstand te kunnen volgen op zo'n bijzondere reis! Zelfs hier is dat overweldigend en aangrijpend, laat staan voor jullie daar.
    Yasmin, we zijn blij dat je je weer een beetje beter voelt. Dan kun je tenminste genieten van al die mooie dingen. Enne.... een aboriginal-achtergrond is wel heeeel speciaal!
    Mickey, geweldig dat je je biologische familie hebt ontmoet! Ik kan me best voorstellen dat dat eerst wat vreemd was.....
    Pas goed op elkaar en veel liefs van ons,
    Pieter, Judith & Jorik

• 20 Februari 2011 - 13:11

Oma Leny:

Lieve kinderen van mij, Geweldig dat ik deze reis met jullie mee kan maken via de techniek die dat mogenlijk maakt. Jammer dat Yasmin nog ziek was, maar we hopen dat ze zich gauw weer beter voelt .Wat fijn dat jullie in de paar dagen al zoveel hebben ondernomen, en dat Mickie zijn kunsten heb laten zien.voor zijn biologiche moeder moet het wel heel bijzonder zijn, maar fijn dat het zo goed gaat. De fotó' s zeggen mij dat jullie er geweldig van genieten.Yasmin en Mickie geniet van deze bijzondere vacantie. Elly en Rene'Hartelijke groet.

• 20 Februari 2011 - 14:29

Oma En Opa:

Fantastisch fijn te weten,dat jullie veilig geland zijn na zo'n lange reis.Erg leuke foto's trouwens.
    We kijken elke keer of er nog nieuws is van en over jullie viertjes.
    Gelukkig, dat jullie in Bangkok er even uit konden.
    Die turbulentie was dus minder leuk.
    We zijn benieuwd of jullie nog een beetje chinees leren praten.
    Vandaag het 2de reisverslag gelezen.
    Jullie zitten daar niet stil, zo te zien.
    Fijn dat het met Yasmin een beetje beter gaat. Knap maar gauw verder op, Yasmin, dan kan je ook volop genieten van al dat moois. Ja, we proberen ons voor te stellen hoe emotioneel het weerzien van Mickey en zijn biologische familie is geweest. Wat een kadootjes voor je, Mickey.
    Fijn ook, dat jullie over Yasmin meer gehoord hebben , ook over de afstamming.
    Heel apart!
    Wat veel indrukken krijgen jullie en dat pas op de tweede dag.
    Er komen er nog veel meer.
    Lief viertal: Geweldig zoveel mee te maken.
    We wachten in spanning af wat het vervolg zal zijn.

• 21 Februari 2011 - 15:28

Anton En Annemarie:

Hoi allemaal. Leuk zeg , komen wij van vakantie terug zijn er 3 nieuwe berichten van jullie. Wat een bijzondere reis zeg. Er zullen veel kinderen jaloers op jullie zijn Mickey en Yasmin. Als jullie weer terug zijn kom ik eens kijken naar jullie mooie boeken over de aboriginals en andere kadi's, ben heel benieuwd. Ik hoop dat Yasmin weer beter is. Nog heeeeel veeeeel plezier!
    Groetjes

• 22 Februari 2011 - 16:04

Yoeri:

Jammer dat Yasmin koorts had.
    Maar die tempel was mooi!
    En Mickey was zeker wel blij toen hij zijn geboortemoeder zag. Wat een speciale ervaring voor jullie.
    En verder veel plezier met jullie reis.

groetjes van Yoeri

• 23 Februari 2011 - 10:35

Ginette:

Mooie reis maken jullie!
    En gelijk de emotionele roots-zaken aan het begin!
    Het zal nog wel even doorwerken in die koppies...
    Ik blijf jullie volgen; mooie foto's en herkenbare verhalen!

• 25 Februari 2011 - 11:00

Lily:

Wow wat een mooie rijke ervaringen doen jullie daar op. Fantastisch. En heel leuk om jullie te zien op de foto's in Taiwan! liefs liefs, Lily

• 25 Februari 2011 - 19:38

Gemma:

Wat een bijzondere reis! We vinden het erg leuk om jullie zo te kunnen volgen.