Formosan Aboriginal Cultural Village - Reisverslag uit Renai, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu Formosan Aboriginal Cultural Village - Reisverslag uit Renai, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu

Formosan Aboriginal Cultural Village

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Yasmin en Mickey

25 Februari 2011 | Taiwan, Renai

Vandaag opnieuw de reis bergafwaarts ondernomen. We leren de route zo al aardig kennen. Het is ongeveer een uur rijden over een steile, slingerende weg van onze locatie naar knooppunt Puli. Van daaruit verspreiden bussen en taxi's zich in alle richtingen.
De mensen zijn erg vriendelijk en iedereen die een beetje Engels spreekt doet zijn/haar uiterste best om ons behulpzaam te zijn. Soms raken ze onderling in verhitte discussies over hoe wij nu het beste van A naar B moeten reizen. Als wij dan onze Lonely Planet-gids, plattegrondjes, visitekaartjes van bestemmingen en een handgeschreven briefje met alle relevante bustijden tevoorschijn toveren wordt het plotseling stil. Aijaijaij. O, jullie weten al hoe het hier allemaal werkt.

Ons doel van vandaag was Formosan Aboriginal Cultural Village. Taiwan telt officieel 10 aboriginalstammen en ik geloof dat ze hier wel zo'n beetje allemaal zijn vertegenwoordigd. We verwachtten een soort openluchtmuseum met shows, en dat bleek ook te kloppen. Maar bij binnenkomst stuitten we als eerste op een mini-Walibi-achtig pretpark dat werd bestormd door busladingen scholieren in felgekleurde (per school herkenbare) trainingspakken. Snel erdoorheen en naar boven dus, op naar de aboriginals.

De Tao, Rukai, Puyuma, Paiwan, Ami, etc. - allemaal hebben ze hier hun eigen mini-dorpje met huizen en ambachten, aangekleed met voorwerpen en levensechte poppen in traditionele kleding. Yasmin en Mickey vonden het erg interessant en bekeken alles goed.
Ook zijn er een paar prachtige openluchttheaters waar shows met dans en zang werden gegeven. Daar hebben we natuurlijk ook wat van mogen meemaken. Erg leuk, al ontging ons natuurlijk veel van de betekenis, want onze kennis van het Chinees is nog steeds 0.

Na alle bezienswaardigheden hadden we nog een half uurtje over voor de 'kermis' beneden. Mickey wilde er graag naartoe, maar bleef toch nog elk aboriginalhuisje induiken dat hij tegenkwam. Dus dat schoot niet op.
Uiteindelijk is hij met Rene in een boomstam door de goudmijn-waterbaan geroetst. En hebben we samen nog een boottochtje door Jurassic Parc met 'net echt' dino's gemaakt.
Helaas zat het feest er toen alweer op. Moe maar voldaan ondernamen we de terugtocht.
We mochten vandaag overigens van fantastisch weer genieten: licht bewolkt tot zonnig en - gokje - 24 graden. Boffen dus!

Yasmin is nu natuurlijk heel benieuwd tot welke aboriginalstam haar voorouders behoren. We hopen daar binnen niet al te lange tijd achter te komen, want Cecilia heeft ons laten weten dat een biologische tante van Yasmin heeft gereageerd op ons verzoek om contact. We gaan haar waarschijnlijk aan het eind van onze reis ontmoeten ... heel bijzonder!

• 25 Februari 2011 - 18:08

Noor:

Wat mooi zeg dat dorp en al die mensen.... dat jullie genieten van al dat moois is goed te zien, leuk al die foto's en verslagen. Goede dagen nog! Groet Noor

• 25 Februari 2011 - 19:35

Lily:

spannend om uit te vinden wat Yasmin's achtergrond is. Ik ben ook heel benieuwd. Mooi dat jullie elk huisje ingaan om te kijken wat er is...! liefs, Lily

• 25 Februari 2011 - 20:19

Jolanda:

Wat een bijzondere en mooie reis. Geweldig om jullie te volgen via jullie mooie reisverslagen, foto's en filmpjes. Onvoorstelbaar hoeveel julie ervaren in zo'n korte tijd.
    Wat kan jij goed dansen MIckey. Falco en Romée willen graag een capoeira-dansles bij je volgen. Hier wordt ondertussen volop gebreakdanced en gestreetdanced:-)
    Gelukkig dat je weer opgeknapt bent van de koorts Yasmin en kunt genieten van de Aboriginal-kunsten, tempels, mooi weer, cultuur, ...
    Ik hoop dat jullie nog veel moois gaan ervaren en ontdekken. xx

• 26 Februari 2011 - 11:13

Opa En Oma:

Wat een mooie plaatjes krijgen we hier steeds te zien.
    In het echt zal het nog veel mooier zijn en dat mogen jullie, Yasmin en Mickey en natuurlijk ook
    papa en mama, allemaal meemaken.
    Jullie hoofd zal wel helemaal vol worden van alles wat jullie meemaken.
    Leuk dat de mensen zo vriendelijk zijn en graag willen helpen.
    Geniet maar verder van alles wat er nog komen gaat.
    Liefs van ons uit Wezep.