Reizen en tempels - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu Reizen en tempels - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu

Reizen en tempels

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Yasmin en Mickey

27 Februari 2011 | Taiwan, Taipei

Beste familieleden, vrienden en andere mensen die ons volgen: wat is het leuk om jullie reacties op dit weblog te lezen! Heel erg bedankt; dit motiveert ons wel om vooral door te blijven schrijven. En maakt dit dagboek tot een levend, interactief document. We blijven dus uitzien naar reacties!

Gisteren hebben we de bergen verruild voor een drukke stad: Tainan. Het moest wel even wennen; eigenlijk verlangden we direct na aankomst alweer terug naar de rust en de frisse lucht van de afgelopen dagen. Maar goed, we willen verschillende kanten van Taiwan leren kennen en dan hoort deze stad er ook bij.

Mickey en Yasmin konden gisterochtend nog even lekker spelen in het openlucht-bubbelbad terwijl wij de koffers inpakten. Wat een lol hadden ze: lekker in het zonnetje met zicht op de bergkammen (eerder gingen die voornamelijk schuil achter een wolkendek).
Even na 11 uur stapten we op de bus die zelfs direct door bleek te rijden naar het HSR-station van Taichung. Het openbaar vervoer is hier heel goed geregeld en de High Speed Rail is helemaal het summum van luxe en efficiency. Dagelijks rijden er 60 tot 70 van deze snelle treinen van noord (Taipei) naar zuid (Zuoying) en weer terug met een maximum snelheid van 300 kilometer per uur! De acht stations op dit traject zijn groot, schoon en hypermodern. Het lijken wel luchthavens.
De HSR bracht ons binnen 50 minuten van Taichung naar Tainan. Vervolgens per taxi naar Hotel Tainan, gelegen in het centrum. Jongens, wat een verkeer en wat een drukte!
Plus wat een warmte: 26-28 graden! We moesten er echt even van bijkomen. Terwijl ik met de kinderen in het hotel bleef, benutte René zijn kans om de - vele! - elektronicawinkels te ontdekken. Tot mijn verrassing kwam hij terug met het nieuws dat hij een netbook voor me op de kop had getikt. Handig! De driver moest alleen nog even worden omgezet van Chinees naar Engels: 3 uur werk, maar dat hoorde bij de service van de zaak.
's Avonds een stadswandeling gemaakt richting Pizza Hut, om eens iets te eten dat niet 'typical Chinese' is. Heerlijke pizza's en salades!

Vandaag hadden we opnieuw een cultureel programma. Tainan schijnt wel 200 tempels te hebben en wij hebben er twee bezocht. In de Taoistische Tien Tan Tempel was het een drukte van belang. Mannen, vrouwen, jongeren - iedereen was druk in de weer met wierook, gebeden en offergaven. Stapels fruit, ander voedsel en 'ghost money' werden geofferd om de goden gunstig te stemmen. In een aparte ruimte hielden een soort van sjamanen zich bezig met duiveluitdrijving en andere duistere activiteiten. Heel indrukwekkend om te zien - en te horen! Dat vond ik dan; Mickey en Yasmin hadden er snel genoeg van en vonden het vooral SAAI.
Vervolgens naar de Confucius Tempel, die qua sfeer zo'n beetje het tegenovergestelde van de kleurrijke, luidruchtige Tien Tan Tempel was. Hier stonden eenvoud en rust centraal. Deze tempel, uit 1665, is de oudste in zijn soort in Taiwan. Leuk om de verschillen te zien. Via een oude stenen boog tegenover deze tempel kwamen we in een mooi straatje waar we een vruchtendrankje nuttigden.
Onze derde bezienswaardigheid was de Great South Gate, een oude poort uit de tijd dat Tainan nog een ommuurde stad was. Hier konden de kinderen zich weer een beetje uitleven. Hoewel ... het was inmiddels al aardig warm geworden.
Daarna hebben we nog de paleis-/tempelachtige gedenkplaats van Koxinga bezocht. Koxinga wist in 1661 met succes de Nederlanders na 37 jaar kolonialisatie (ja, hier hebben we ook al gezeten) te verdrijven. Hij is nu nog steeds een Taiwanese held. Achter de gedenkplaats is een klein museum met herkenbare inhoud: oud-Hollandse schilderijen en voorwerpen uit de tijd dat 'wij' hier de scepter zwaaiden.

Per taxi terug naar het hotel voor een siesta. Mickey en Yasmin hebben na zo'n intensieve rondwandeling echt even behoefte om lekker te spelen. Dus worden knuffels, kleurpotloden en kaartspelletjes tevoorschijn gehaald en verandert de hotelkamer in een speelzaal. Ze willen dan even helemaal niets meer 'moeten'. En gelijk hebben ze.
Dus zijn René en ik samen het nieuwe netbook gaan ophalen, terwijl zij hier bleven. Ik moet zeggen: hij doet het goed, het netbook. Straks eens zien of het uploaden van de foto's een beetje wil lukken.

----------
Yasmin:
"Vanavond hebben we heerlijk gegeten: een Big Mac met frietjes en milkshake bij de Mc Donalds. Eindelijk weer eens lekker eten. Ik ben al een week aan het afzien. Papa en mama worden wel eens boos, omdat ik zo weinig eet. Maar ja, dan moeten ze het maar lekker maken. Of elke dag naar de Mc Donalds. De Pizza Hut is ook goed."
----------

• 27 Februari 2011 - 15:11

Juf Nienke:

Hey Yasmin,
    Wat is er dan mis met het eten in Taiwan? Zijn het de kruiden, de manier van koken of is het het eten zelf? (zoals kikkerbilletjes stel ik me dan voor)
    Die snelle trein lijkt me supergaaf. De trein naar Amsterdam ging niet zo snel.
    Fijn dat het zo warm is bij jullie. Hier is het echt koud en het regent de hele dag al. Saai hoor!
    Elly, bedankt voor alweer een mooi verslag. Ik kan zo helemaal met jullie meeleven.
    groetjes aan de rest van de fam.

• 27 Februari 2011 - 15:34

Annemarie F:

Hoi, weer geweldige verhalen. Hadden jullie zelf al gezien dat jullie in dat aborigional dorp voor een steen staat waar ami op staat. Waarschijnlijk niet goed geschreven maar dan was Amy ook bij jullie.
    Groetjes vanuit een wel erg grijs en druilerig ( al dagen) Hengelo.

• 27 Februari 2011 - 18:51

Lily:

Oh die blauwe bergen, zoooo mooi vind ik die!! Ik kan de frisse lucht bijna opsnuiven. Op elke nieuwe fotoserie lijken jullie wel gegroeid, Yasmin en Mickey... Stoer t-shirt met die draak Mickey! En Yasmin, jij staat op elke foto lachend en stralend, word ik helemaal blij van! Brownie is lief... liefs uit Amsterdam. het stormt vandaag!! Lilyx

• 27 Februari 2011 - 22:33

Marja Hamer:

Wat maken jullie mooie verslagen en wat leuk die foto's erbij. Fijn dat je helemaal top fit bent Yasmin want het is toch zonde als je er niet volop van kunt genieten!!
    Zal de foto's gauw eens aan Jill laten zien, verder wens ik jullie nog heel veel succes en plezier! Geniet er maar lekker van!!!

• 28 Februari 2011 - 01:36

Yasmin En Mickey :

Hallo juf Nienke,

Het eten hier ziet er wat raar uit: glibberig, slijmerig en ik kan niet zo goed zien wat het is. En de smaak is gewoon niet lekker omdat er niet zoveel smaak aan zit, vind ik. Zelfs komkommer vind ik hier niet lekker omdat er hete kruiden op zitten. Mama vindt het vooral lekker dat het eten hier pittig is, maar ik niet. En de broccoli was hier rauw en koud. En melk smaakt wat weeiig hier en anders zoet dan in Nederland. En als ik de 7-eleven kom (een supermarkt), dan ruikt het altijd zo vies zoet en weeiig. Maar de aardbeien, de perziken en de bananen vind ik wel lekker hier. En witte rijst eet ik hier ook. Maar de hamburger van Mc Donald was super lekker! En ijs vind ik hier ook lekker en sommige broodjes ook.

Groetjes, Yasmin

• 28 Februari 2011 - 08:18

Clarissa:

Vandaag weer naar school...en net na het tandenpoetsen vroeg Annelore of er nog even tijd was om bij Yasmin te kijken. "Kijk mam, het duurt nog maar 8 dagen en dan is ze alweer terug! Joehoe, en kijk dan, nieuwe foto's!"
    Tijd om de video af te kijken was er even niet, maar dat we het super vinden jullie zo te volgen, is wel duidelijk hè!
    Maarreh Yasmin, lees ik nu bijna tussen de verhalen door dat je onze aardappels mist als Hollands eten? Dan gaan we dat als jullie terug zijn toch helemaal goed maken, hahaha! Tot gauw en nog heel veel plezier met elkaar!

• 28 Februari 2011 - 10:07

Gemma:

Mmm.. lekker een Big mac, frietjes en dan zo'n heerlijk ijsje met aardbeien na! Groot gelijk hoor Yasmin, al dat rare eten! Straks weer lekker aan de hutspot en pannenkoeken.
    Gaaf shirt, Mickey.