Afscheid van Annelore - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu Afscheid van Annelore - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Yasmin en Mickey - WaarBenJij.nu

Afscheid van Annelore

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Yasmin en Mickey

11 Augustus 2011 | Estland, Pärnu

Sinds dinsdag is het weer wat wisselvallig. Dat wil zeggen: vooral 's nachts veel regen en overdag afwisselend zonnig en bewolkt, met soms een korte maar heftige regenbui die in een mum van tijd de hele straat blank zet. Maar we mogen niet klagen, als we de berichten uit Nederland horen...

Dinsdag dus toch maar geen wandeling door het moeras van Soomaa gemaakt. In plaats daarvan hebben we weer uren liggen weken in Tervise Paradiis. Nou ja, ook wel baantjes gezwommen natuurlijk en de kinderen hebben hun zwembroeken versleten op de diverse glijbanen.
's Avonds waren we uitgenodigd bij onze Estische vrienden die op loopafstand wonen. Voor Annelore ook een mooie ervaring om eens bij echte Esten in huis te komen. Maar ja, was ze net een beetje aan het Estische eten gewend, kreeg ze hier een Koreaanse maaltijd voorgeschoteld...

Woensdag was de dag van vertrek voor Annelore. Jammer, maar helaas komt ook aan alle leuke dingen een eind. We stonden bijtijds op en vertrokken op hetzelfde tijdstip als Clarissa (maar dan vanuit Weeze) naar Tallinn. Annelore en Yasmin waren aan het begin van de rit nog druk in de weer met hun Nintendo's, maar werden langzamerhand steeds stiller en bedrukter. Om 10:30 uur waren we op het vliegveld. We hadden nog even tijd voor koffie en taartjes, voordat een half uur later het Ryan Air toestel landde. Al snel konden we Clarissa begroeten en haar vervolgens, met Annelore, uitzwaaien. Maar niet voor de meiden een laatste keer hun vriendschapsketting in elkaar hadden gepast.
Op het moment dat wij weer in de auto zaten en Annelore en Clarissa plaatsnamen in het vliegtuig barstte er boven Tallinn een ongelooflijk hevige regenbui los. Dit markeerde wel even het afscheid...
Wij reden Tallinn in en bezochten een paar plekken die we nog niet kenden: een recent gerenoveerd Dominicanenklooster uit 1246, bijzondere handwerkwinkeltjes en de expositie in het raadhuis. Na wat eten en shoppen vertrokken we om 16:00 uur richting Pärnu. René en ik waren allebei zo moe, dat we onderweg een aantal keren van bestuurderstoel zijn gewisseld.

Vandaag was René al vroeg uit de veren om wat onderhoud te plegen: gras maaien, hout schuren en verrotte raamlatten verwijderen. Tsja, dat is dan het nadeel van een eigen tweede huis: er valt altijd werk te doen in die paar weken dat je er bent. En een houten huis is dan wel mooi, maar niet zo onderhoudsvriendelijk...
's Middags hadden we een afspraak bij de fabriek van GreenCoal Estonia (tot 2008 via een joint venture deels ook onze fabiek). Het blijkt goed te gaan met de houtskoolproductie en -handel; er wordt in toenemende mate geëxporteerd naar Zweden en Finland. Zo'n 10 jaar geleden was houtskool als nieuw product ontwikkeld naast de oorspronkelijke stadsverwarmingscentrale. Vorig jaar heeft men moeten stoppen met stadsverwarming, wegens de bouw van een nieuwe centrale elders. Daarvoor in de plaats is nu een lijn voor de productie van eierdozen opgezet. Evenals de houtskool worden ook de eierdozen van afvalmateriaal - in dit geval oud papier - gemaakt. De eerste machine draait net een paar dagen en is bezig met de eerste proeven van materiaal en kleur. Yasmin en Mickey vonden het interessant om te zien!

• 13 Augustus 2011 - 08:05

Hengelo-bende:

hoi Elly, rene, Yasmin en Mickey
    vanuit china zit ik hier mee te genieten van jullie reisverslagen, hoewel lang niet alle hotels internet goed geregeld hebben.
    zo te lezen hebben jullie het allemaal erg naar jullie zin en ook leuk dat yasmin een aantal dagen vriendin Annelore op bezoek had.
    wij vliegen morgen al weer naar nederland! op dit moment zitten we in Canton (guangzou), een erg mooie stad. we hebben een prachtige reis gehad met heel veel indrukken, zoveel dat ik gisteren toen ik terugkeek wat we gefilmd hadden maar met moeite op kon noemen waar wat was en welke dag het was, dus kun je nagaan!
    de groep met wie de de hele reis samen optrokken was ook gezellig en de kinderen hadden onderling veel lol samen, hoewel onze meiden wel de jongsten waren.
    ik vond alles ook prima geregeld en gestroomlijnd verlopen.
    ik ga nu maar eens de koffers een beetje op orde maken want de wekker gaat om 5.30 uur, help!

groetjes en tot sprekens weer in Nederland!!